Lakierowanie proszkowe, a tradycyjne malowanie – czym się różnią?

Poruszając temat różnic zachodzących między pokrywaniem farbą metodą standardową a proszkową należy ich szukać przede wszystkich w dalszej eksploatacji polakierowanych elementów. Niemniej jednak znaczące różnice zachodzą już na etapie prac lub nawet w trakcie przygotowywania konstrukcji do obróbki.

Metoda i sposoby nanoszenie farb – tradycyjna

Standardowe malowanie, inaczej zwane też metodą na mokro, przede wszystkim wykorzystuje farby płynne. Chcąc nimi pokryć dany element najpierw po oczyszczeniu go należy użyć odpowiedniego podkładu. Jest to motywowane tym, by dany materiał zabezpieczyć przed korozją, a sama farba lepiej przywarła do powierzchni. Dodatkowo tradycyjne malowanie nierzadko wiąże się z koniecznością nanoszenia koloru w kilku warstwach. Różne metalowe lub wykonane z tworzywa sztucznego produkty nie zawsze pozwalają pokryć się jedną warstwą w taki sposób, by efekt był przynajmniej zadowalający, jak w przypadku lakierowania na sucho.

Co więcej, podczas malowania tradycyjnego farba, która nie przyjmie się na materiale lub odpadnie nie jest już w żadnym stopniu użyteczna. W trakcie prac nierzadko dość spore jej ilości spisuje się na straty. Często główną tego przyczyną jest to, że nanosi się ją bardzo często ręcznie bez wykorzystania nowoczesnych technologii.

Lakierowanie proszkowe – nowocześnie i ekonomicznie

W przypadku drugiej metody, jaką jest malowanie tzw. na sucho wykorzystuje się farbę w proszku. Przede wszystkim przygotowanie elementu do jej nałożenia wiąże się ze skrupulatnym jego oczyszczeniem. Poddaje się go m.in. obróbce mechanicznej oraz myciu chemicznemu, co przede wszystkim staje się gwarancją skutecznego zabezpieczenia go przed korozją. Następnie to, co odróżnia lakierowanie proszkowe od tradycyjnego to możliwość uzyskania bardzo wytrzymałej na eksploatację powierzchni przy nałożeniu wyłącznie jednej warstwy farby. Nakładana jest specjalistycznym sprzętem, który pozwoli uzyskać trwałą na lata powierzchnię. W dodatku, w przypadku ewentualnych strat na farbie, pozostały proszek można z powodzeniem wykorzystać do ponownego lakierowania.

Dzięki temu, że po lakierowaniu proszkowym pomalowany element umieszcza się specjalistycznym piecu, świeżo naniesiona powłoka staje się niesłychane twarda i odporna na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Cały proces trwa około dwudziestu minut i odbywa się on w temperaturze sięgającej nawet 200 stopni Celsjusza.

Efektowność i trwałość pomalowanych powierzchni

O sposobie przygotowania i nanoszenia farb było wspomniane powyżej, natomiast na uwagę zasługuje również to, jak prezentują się finalne efekty prac. W przypadku malowania na mokro stworzona tą metodą powłoka po niedługim czasie zawsze zaczyna się łuszczyć, kruszyć, a w konsekwencji odpadać. W takiej sytuacji w wyniku eksploatacji dany element, który niezwłocznie nie zostanie ponownie pomalowany jest wówczas w dużej mierze narażony na powstawanie i rozwijanie się korozji. Co więcej, tradycyjne malowanie tworzy powłokę, na której mogą się pojawić co najmniej nieestetyczne pęcherzyki powietrza i zacieki. Uzyskanie mokrą farbą powierzchni, która będzie jednolita i pozbawiona jakichkolwiek mankamentów jest praktycznie niemożliwe.

Natomiast metoda lakierowania proszkowo przede wszystkim charakteryzują się nieprzeciętną trwałością. Nadana im w wysokiej temperaturze struktura jest na tyle twarda, że nie straszne jej uderzenia czy też działanie czynników atmosferycznych. Blask uzyskany podczas malowania na sucho pozostaje na powierzchni nawet przez wiele lat mimo silnego działania promieni słonecznych. Co więcej, farba naniesiona proszkowo skutecznie chroni dany element przed wilgocią, a tym samym przed powstawaniem korozji. Co za tym idzie efekty wizualne są dużo lepsze niż w przypadku tradycyjnej metody malowania. Naniesiona warstwa jest gładka i pozbawiona jakichkolwiek wad. Wart uwagi jest również fakt, że w przypadku lakierowania proszkowego do dyspozycji specjalisty jest cała gama kolorów dostępna w palecie RAL. Dzięki temu możemy uzyskać efektowną i trwałą powierzchnię, a w dodatku w odcieniu dokładnie takim, w jakim się tylko chce.

Wiemy już, że jest to sprawdzona i skuteczna metoda malowania, którą wyróżnia wysoka trwałość oraz odporność na czynniki zewnętrzne. Z powodzeniem używana jest podczas pracy z metalowymi elementami i konstrukcjami. To właśnie dzięki temu znalazła swoich zwolenników w wielu różnych branżach na całym świecie.

Jakie branże używają lakierowania proszkowego?

Malowanie elementów stalowych, ocynkowanych oraz aluminiowych wykorzystywane jest przez wiele firm i przedsiębiorstw. Bardzo często używa się go np. w branży architektonicznej. Z uwagi na doskonałą odporność na promieniowanie słoneczne oraz UV z powodzeniem stosuje się je do malowania elementów zarówno wewnątrz budynków, jak i na zewnątrz. Z tych też względów metoda ta bardzo często używana jest również podczas aranżacji ogrodów. Lakierowanie proszkowe jest także bardzo popularne wśród producentów mebli. Ponadto, wiele firm używa ich do produkcji różnego rodzaju maszyn, np. rolniczych, a także sprzętu RTV i AGD oraz oświetlenia. Niemniej jednak najczęściej z usługi lakierowania proszkowego korzysta branża motoryzacyjna. Przemysł motoryzacyjny używa jej do malowania samochodów. Jest to ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie, które wyróżnia wysoka odporność na zniszczenia, stąd też z powodzeniem używa się jej również do malowania kołpaków, zderzaków czy felg.

Lakierowanie proszkowe – ekologiczny rodzaj malowania

Ekolodzy odradzają korzystania z metody “na mokro”. Polecają za to jej “suchy”, bardziej przyjazny środowisku odpowiednik. Używając lakierowania proszkowego nie emituje się zanieczyszczeń. Metoda ta nie niesie za sobą konsekwencji w postaci przyczyniania się do efektu cieplarnianego. Jest przyjazna zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego. Jedną z podstawowych zalet tego rozwiązania jest brak emisji różnego rodzaju rozpuszczalników i rozcieńczalników do środowiska, a sam materiał malarski wykorzystany zostaje w prawie 100%. Z uwagi na doskonałą trwałość wyklucza się również konieczność częstego powtarzania całego procesu.

Posted in Blog.